Hybrydowe SUV-y Toyoty a napęd AWD-i

Jego zalety i działanie

2021-09-28

Yaris Cross to nowy model Toyoty, który łączy atuty Yarisa (Samochodu Roku 2021) z zaletami SUV-ów. Uwagę zwraca zwłaszcza wersja hybrydowa tego auta wyposażona w elektryczny napęd AWD-i. Rozwiązanie to całkowicie się różni od tradycyjnych napędów 4x4 pod względem konstrukcji i zasady działania. Niżej wyjaśnimy, jak jest zbudowany AWD-i, jakie daje korzyści i dlaczego pojawia się wyłącznie w hybrydach.

Napęd 4x4 bez wału napędowego

AWD-i to sterowany przez komputer rozbudowany układ hybrydowy. Tylna oś jest w nim napędzana przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. Nie ma tu żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Dzięki temu wyposażone w napęd AWD-i hybrydy zużywają niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem na przód.

Zaawansowany system sterowany komputerem

Na układ hybrydowy przy przedniej osi składają się silnik benzynowy i elektryczny, a także generator ładujący baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest trzecią jednostką elektryczną w aucie.

Pracą wszystkich tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. Dzięki temu rozwiązaniu można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. To z kolei sprawia, że hybrydy Toyoty mogą poruszać się ze znaczną prędkością w trybie elektrycznym, a ich bagażniki zachowują dużą pojemność.

„W Yarisie Cross działa taki sam system elektrycznego napędu na cztery koła jak w RAV4 Hybrid. Tym autem wjedziemy bez problemu w nierówny, a nawet lekko pagórkowaty teren. Gdy poruszamy się z pełną przyczepnością, wtedy zarówno w RAV4, jak i w Yarisie Cross używamy wyłącznie napędu przedniej osi. Ale gdy tę przyczepność stracimy, wtedy błyskawicznie uruchamia się elektryczny napęd tylnej osi” – tak o działaniu napędu AWD-i mówił Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland.

„Samochód z tym rozwiązaniem jest dynamiczny, bezpieczny i oszczędny, bo dołączenie tylnego silnika elektrycznego nie powoduje zauważalnego zwiększenia zużycia paliwa. Bardzo dobre właściwości jezdne Yarisa Cross AWD-i to także efekt zastosowania wielowahaczowego tylnego zawieszenia” – podsumowywał Robert Mularczyk.

Jak działa inteligentny napęd AWD-i?

Jednostka napędzająca tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi. Jest automatycznie dołączana podczas ruszania lub jazdy po śliskiej nawierzchni, w zakręcie oraz na miękkim podłożu. Pozwala to zwiększyć przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych.

Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60. Przy stałej prędkości napęd przekazywany jest na koła przednie, by zapewnić niższe zużycie paliwa oraz większą skuteczność hamowania.

Napęd AWD-i w hybrydowych SUV-ach Toyoty

AWD-i ogranicza też straty energii, zapewniając niższe zużycie paliwa niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem na cztery koła.

Napęd AWD-i jest wyposażony w specjalne tryby jazdy Trail i Snow, które zwiększają jego skuteczność.

Tryb Trail ułatwia jazdę po nierównej drodze, gdy jedno z kół traci kontakt z podłożem. System automatycznie zahamuje kręcące się koło i przekaże moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność.

W trybie Snow układ ogranicza reakcję pedału gazu, by pomóc w ruszaniu lub przyspieszaniu na śniegu i lodzie.

Po raz pierwszy na polskim rynku inteligentny napęd AWD-i pojawił się w 2016 roku – wraz z debiutem hybrydowej odmiany RAV4. Obecnie jest on dostępny w modelach RAV4 Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid, hybrydowym Highlanderze oraz w zupełnie nowym miejskim crossoverze Yaris Cross. Każdy z tych modeli został opracowany w architekturze TNGA.

Dowiedz się więcej

C+walk<sub>T</sub> z systemami bezpieczeństwa C+walkT z systemami bezpieczeństwa Poznaj nowy pojazd Toyoty Toyota Mirai z Rekordem Guinnessa Toyota Mirai z Rekordem Guinnessa 1360 km na jednym tankowaniu 50 lat Toyoty w Europie 50 lat Toyoty w Europie 9 fabryk i ponad 800 000 aut rocznie Romanowski Toyota & Lexus Kraków Zakopiańska Romanowski Toyota & Lexus Kraków Zakopiańska Budowa Roku 2020 Co 11 minut nowa Corolla Co 11 minut nowa Corolla Dowiedz się więcej o rekordowych wynikach Toyoty Wirtualne projektowanie aut Wirtualne projektowanie aut Większa konkurencyjność japońskich koncernów Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Dowiedz się więcej Rajd Dakar 2022 Rajd Dakar 2022 Zupełnie nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ Podróż po Europie Toyotą Mirai Podróż po Europie Toyotą Mirai Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera Wallbox Home Toyota 22 kW Wallbox Home Toyota 22 kW Wydajne i bezpieczne ładowanie Twojej Toyoty Toyota inwestuje w rozwój baterii Toyota inwestuje w rozwój baterii Dowiedz się więcej o planach koncernu 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli Nowy model co 30 sekund