1. Porady
  2. Firmowy samochód elektryczny

Firmowy samochód elektryczny

Korzyści, ulgi i dopłaty
Nowe ulgi podatkowe oraz dopłaty do samochodów nisko- i zeroemisyjnych mają, zdaniem ustawodawców, zachęcić coraz więcej firm do zakupu bardziej ekologicznych pojazdów. Przyjrzyjmy się, na jakie korzyści, poza niskim spalaniem, mogą liczyć przedsiębiorcy wybierający samochód napędzany prądem.

Jakie samochody są zwolnione z akcyzy?

Według obecnie obowiązujących w Polsce przepisów osoby kupujące auta elektryczne, samochody napędzane wodorem oraz hybrydy typu plug-in, których pojemność silnika spalinowego nie przekracza 2000 cm 3, są w pełni zwolnione z obowiązku opłaty podatku akcyzowego. Choć na pierwszy rzut oka brzmi to dosyć klarownie, warto przyjrzeć się poszczególnym definicjom, aby mieć pewność, że auto, które wybieramy, może skorzystać z ulgi podatkowej.

W rozumieniu przepisów samochód elektryczny to taki, którego jedynym źródłem napędu jest energia elektryczna zmagazynowana w baterii i uzupełniana z zewnętrznego źródła prądu, dobrym przykładem może tu być oferowany przez Toyotę model bZ4X. Pojazd napędzany wodorem również mieści się w definicji samochodu elektrycznego, z tą różnicą, że energia elektryczna potrzebna do zasilania auta jest wytwarzana w ogniwach paliwowych, a do samochodu zamiast prądu tankujemy wodór np. Toyota Mirai.

Jeśli chodzi o samochód hybrydowy, jest to auto, w którym występują dwa źródła napędu, tj. silnik elektryczny oraz spalinowy. Ta kategoria pojazdów jest podzielona na podgrupy, z których każda została objęta innymi przepisami.

Hybrydy bez akcyzy, z ulgą czy bez?

Ustawodawcy rozróżniają trzy rodzaje samochodów hybrydowych. Hybryda w wersji plug-in to auto, które, jak już wspominaliśmy, posiada dwa źródła napędu, ale dodatkowo zostało wyposażone w możliwość ładowania baterii z zewnętrznego źródła prądu. Tego typu samochody zostały uznane za najbardziej ekologiczne spośród hybryd, dlatego do pojemności 2000 cm 3 są zwolnione z obowiązku akcyzowego. Początkowo korzyść dla przedsiębiorców miała trwać jedynie do końca 2022 roku, ale niedawna nowelizacja przepisów przedłużyła ją aż do końca 2029 roku. Dla mocniejszych hybryd typu plug-in z silnikiem spalinowym o pojemności powyżej 2000 cm 3 stawka podatku akcyzowego wynosi 9,3%.

CZY KLASYCZNĄ HYBRYDĘ KUPIMY BEZ AKCYZY?

Drugim rodzajem hybrydy jest tak zwana tradycyjna (lub pełna hybryda). Jest to pojazd korzystający z dwóch źródeł napędu, w którym energia elektryczna jest wytwarzana podczas jazdy z wykorzystaniem silnika spalinowego lub odzyskiwana np. podczas hamowania (np. Toyota Prius). Użytkownik nie ma możliwości uzupełnienia baterii z zewnętrznego źródła, ale może poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej (tryb EV).

Zdaniem ustawodawców tego typu pojazdy posiadają silniki elektryczne, które pełnią rolę wspomagającą dla jednostki spalinowej. Ich możliwości bezemisyjnej jazdy są mniejsze od hybryd typu plug-in. Dlatego też firmy wybierające tradycyjne hybrydy o pojemności do 2000 cm 3 nie zostaną kompletnie zwolnione z podatku akcyzowego, ale zapłacą go mniej, czyli 1,55%. Dla pojazdów full hybrid o pojemności powyżej 2000 cm 3 zastosowano akcyzę taką samą jak dla samochodów typu plug-in – 9,3%. Identyczne zasady opodatkowania będą zastosowane dla samochodów typu mild hybrid, czyli aut, w których występuje jednostka elektryczna wspomagająca pracę silnika, ale nie umożliwia ona bezemisyjnej jazdy.

Przeglądając oferty na rynku, możemy również natknąć się na takie określenie jak mikrohybryda. Tym mianem przeważnie określane są pojazdy, które posiadają zintegrowane zasilanie elektryczne lub system zarządzania i odzyskiwania energii. Energia elektryczna w tego typu autach przeważnie pozwala na rozruch systemu „Start/Stop” lub zasila urządzenia i układy, w które zostało wyposażone auto. Nie ma ona natomiast żadnego wpływu na funkcje napędowe, które są w całości obsługiwane przez tradycyjny silnik. Tego typu pojazdy nie mieszczą się w definicji samochodu hybrydowego i nie mogą skorzystać z wyżej wymienionych ulg.

Dofinansowanie z programu „Mój elektryk”

Uruchomiony w 2021 roku program „Mój elektryk” pomaga sfinansować zakup, wynajem lub leasing zeroemisyjnych aut. Dofinansowanie nie obejmuje samochodów hybrydowych, jedynie te, które są w 100% zasilane energią elektryczną. Obecnie istnieje możliwość uzyskania dopłaty w wysokości do 70 000 zł.

Finansowanie dla firm zależy od kategorii wybranego samochodu, wysokości podatku VAT rozliczanego przez firmę oraz deklaracji minimalnego rocznego przebiegu samochodu (lub jej braku). Auta elektryczne osobowe do maksymalnej kwoty 225 000 zł mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 18 750 zł (bez wskazywania minimalnego rocznego przebiegu) lub 27 000 zł dla pojazdów, które pokonują rocznie co najmniej 15 000 km.

Auta elektryczne ciężarowe o masie nieprzekraczającej 3,5 t są dofinansowane kwotą 50 000 zł (bez wskazywania minimalnego rocznego przebiegu) lub 70 000 zł z limitem powyżej 40 000 km. Osoby, które skorzystają z finansowania, będą zobowiązane do oznaczenia swojego pojazdu specjalną naklejką. Szczegóły dotyczące programu „Mój elektryk” oraz kwalifikujących się pojazdów Toyoty znajdują się na naszej stronie.