Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
18 listopada 2025

Zakład Toyoty w USA rozpoczyna produkcję akumulatorów litowo-jonowych

Koncern zainwestuje do 10 mld dolarów w 5 lat

Fabryka Toyoty w Karolinie Północnej w USA rozpoczęła produkcję akumulatorów litowo-jonowych. Będą one montowane w samochodach hybrydowych oraz nowym elektrycznym SUV-ie Toyoty. Koncern ogłosił, że w ciągu najbliższych 5 lat zainwestuje do 10 mld dolarów w Stanach Zjednoczonych.

TMC, czyli Toyota Motor Corporation, planuje zwiększyć swoje możliwości produkcyjne pojazdów zelektryfikowanych. W tym celu uruchomiono m.in. nową fabrykę akumulatorów litowo-jonowych. Mowa tu o zakładzie Toyota Battery Manufacturing North Carolina (TBMNC) w Liberty w Karolinie Północnej. Jest to pierwsza tego rodzaju fabryka koncernu zlokalizowana poza Japonią. Na jej budowę i uruchomienie przeznaczono blisko 14 mld dolarów. W zakładzie znalazło zatrudnienie ponad 5000 pracowników.

Na rozwój mobilności przyszłości Toyota planuje w ciągu najbliższych 5 lat przeznaczyć nawet do 10 mld dolarów. Oznacza to, że całkowita wartość inwestycji firmy w Stanach Zjednoczonych od momentu rozpoczęcia działalności w tym kraju wzrośnie do niemal 60 mld dolarów. Obecnie w USA działa 11 fabryk Toyoty, które zatrudniają ponad 50 tys. osób. Wyprodukowano w nich już 35 mln samochodów.

Tetsuo Ogawa, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor North America (TMNA), mówiąc o planach koncernu, zaznaczył:

„Rozpoczęcie produkcji baterii oraz planowane inwestycje w wysokości 10 mld dolarów w USA to punkt zwrotny dla naszej firmy. Toyota jest pionierem w produkcji pojazdów zelektryfikowanych, a ogromne inwestycje w Stanach Zjednoczonych jeszcze bardziej umacniają nasze zaangażowenie na tym rynku”.

Ruszyła produkcja baterii do hybryd i samochodów elektrycznych

Nowy zakład Toyoty w Liberty w Karolinie Północnej to ogromny kompleks o powierzchni ponad 748 hektarów. Przy pełnej mocy produkcyjnej może on osiągnąć roczną wydajność 30 GWh. Obiekt ten stanie się centrum odpowiedzialnym za rozwój i produkcję akumulatorów litowo-jonowych do stale powiększającej się gamy zelektryfikowanych modeli.

Docelowo w fabryce będzie 14 linii produkcyjnych, na których będą powstawać akumulatory do aut z napędem hybrydowym, hybrydowym typu plug-in oraz w pełni elektrycznym. Baterie wyprodukowane w Karolinie Północnej będą montowane w hybrydowych modelach marki, takich jak Camry, Corolla Cross i RAV4. W przyszłości będą również wykorzystywane do produkcji zupełnie nowego, elektrycznego SUV-a z trzema rzędami siedzeń, który będzie wytwarzany w USA. Dodatkowe linie produkcyjne mają powstać do 2030 roku.
Warto zaznaczyć, że Stany Zjednoczone to jeden z najważniejszych rynków samochodów zelektryfikowanych dla Toyoty. Od 2000 roku marka sprzedała w tym kraju już ponad 6,6 mln hybryd, hybryd typu plug-in, aut elektrycznych na baterie oraz aut elektrycznych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. W amerykańskich fabrykach powstaje obecnie 11 modeli z napędem hybrydowym i hybrydowym typu plug-in.